Monday, August 1, 2011

HARI INI PUASA


Assalamualaikum..

Subhanallah, Alhamdulillah, AllahuAkbar akhirnya kita bertemu dengan Ramadhan yang kita nantikan setelah setahun kita berpisah.Alhamdulillah, saya betul bersyukur kerana masih diberi kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan 1432H ini.alhamdulillah. hari ini hari pertama umat Islam menjalani ibadat puasa.semoga puasa kita baik hingga ke akhir Ramadhan.

Alhamdulillah sekali lagi rasa kesyukurn dipanjatkan kepada Ilahi kerana Ramadhaan kali ini saya berpeluang berpuasa bersama kelurga tersayang..setelah 4 tahun berpuasa di perantauan, boleh dikatakan oversea juga la sebab international..hee :) (senyum di bulan barakah, banyakkan senyuman).puasa kat rumah ni best..bersahur, berbuka n berterawih bersama keluarga :) .ada keberkatan...dilimpahi rahmat.alhamdulillah, peluang ini akan digunakan sebaik mungkin, bukan senang nak dapat peluang macam ni..skrg tgh belajar, esok2 dah ada family sendiri, anak, suami susah jg..jd masa skrg la masa bersama keluarga.tq to aAllah.


ha, entri ni saya ada sedikit cerita..kisah semut dan Nabi Sulaiman a.s:

pada suatu hari ketika Nabi Sulaiman selesai menunaikan solat, lalu dihadapannya seekor semut yang membawa kertas hijau.Nabi Sulaiman sangat hairan melihat tingkah laku semut itu. Sedang baginda sedang memerhatikan keadaan semut itu, binatang kecil itu menjerit sekuat hati. setelah semut itu berhenti menjerit, muncul pula dari dalam lautseekor katak lalu berenang menuju ke arah semut itu. katak itu telah menjemput semut itu dan semut itu menaiki punggung katak tersebut lalu kedua-duanya menyelam bersama di dalam laut.


setelah beberap lma kemudian kelihatan semut itu muncul semula di permukaan air laut bersama katak. melihat keadaan dua ekor binatang itu Nabi Sulaiman a.s bertambah hairan. lalu baginda bertanya kepada semut tersebut. " cuba engkau ceritakan kepadaku apa yang telah terjadi atas dirimu tadi?" semut itu menjawab: " sesungguhnya di bawah laut yang dalam ini ada sebuah batu yang besar sekali.di dalam batu itu ada bermacam-macam ulat. ulat-ulat itulah yang menjadi makanan harianku. kemudian dalam laut itu Allah menciptakan raja serupa katak. katak itulah yang sentiasa menjemputku masuk ke dalam laut. apabila aku telah sampai ke dalam laut, di tempat batu yang besaritu secara aneh sekali batu itu terbelah menjadi dua. ulat-ulat itu keluar lalu aku memakannya. demikianlah Ya Nabi Allah, rahmat Allah telah diberikan kepadaku. aku selalu bersyukur atas kurnia yang selalu melimpah daripada Allah."


mendengar cerita semut itu bukan main hairanya Nabi Sulaiman a.s. baginda tidak menyangka semut yang hidup di darat mampu mendapat rezekinya di dalam laut.


Subhanallah, begitu sekali rahmat Allah kepada hamba-Nya. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang terhadap hamba-Nya. Allah akan mengurniakan dn memudahkan rezeki kepada hamba-nya selagi mana dia bersangka baik kepada Allah. jadi pengajarannya di sini, bersangka baik la kpd Allah, bertawakka dan jangan berputus asa. jika hari ini apa yang kita minta tak dapat, jangan berputus asa dan menyalahkan Allah kerana permintaan kita akan ditunaikan oleh Allah pada masa yang Dia inginkan dan tetapkan...jadi di situ wujudnya perasaan sabar..bersabarlah dgn apa yang menimpa kita.


sekian itu sahaja untuk hari ini 1 Ramadhan.

SALAM RAMADHAN...selamat berbuka puasa

No comments:

Post a Comment